Peter D'hondt: "Hoe overleeft mijn bedrijf een Corona-crisis?"

Beste collega’s bedrijfsleiders, het is een ongeziene uitdaging.

Dus is het vooral belangrijk dat we het hoofd koel houden en even goed evalueren wat onze opties zijn.

Deze crisis verschilt met andere crisissen. Het verschil zit hem in het tijdsverloop en de daaraan gekoppelde beschikbare liquiditeiten (cash op de rekening).

De in ons geheugen geprente crisissen hebben een kort piekmoment gehad. Deze crisissen zijn in een redelijke korte termijn verwerkt geweest. 

Belangrijk daarin is dat de consumptie niet of nauwelijks onderbroken geweest is. 


In de huidige crisis zal het zeker nog tot drie maanden na de virusstop duren vooraleer het binnenlands consumentenvertrouwen herstelt en waarschijnlijk tot 9 maand vooraleer we terug buitenlands toerisme zullen kennen.


Deze crisis zal mijns inziens dus iets langer nazinderen, waardoor de meeste bedrijven dit 12 tot 24 maand zullen voelen in hun financiële situatie.

Statistisch gezien is bewezen dat de meeste bedrijven ten onder gaan aan een tekort aan liquiditeiten ten gevolge van een fout cash management.


Je kan als ondernemer vandaag alle energie trachten te steken op continuïteit van de business en in dergelijke crisissen gaat men vaak op zoek naar een andere vorm van inkomsten. Dat kan als je maar niet moet investeren met eigen middelen. Als de bank je daarin steunt. Doe maar.


Er is ondertussen al veel steun beloofd aan de bedrijven die voor de crisis gezond waren. Maar wanneer zal deze steun er komen? Er zijn +/- 125.000 Kmo’s in België en de banken zullen deze begeleiden. Maar het zullen zij zijn die met een voorbereid dossier komen die eerst zullen gediend worden.


Mijn boodschap is anticipeer hierop en bereid je dossier goed voor.


Hoe ga je daar nu mee om?


Drie keywoorden:

Vertrouwen – Kosten – Cash


Cash:


Hoe kan ik mijn cash zo lang mogelijk in het bedrijf houden?

Maak een worst case scenario budget op met een terugval van 25% en 50% en kijk hoe je cash evolueert zodat je kan anticiperen naar je bankier voor een mogelijks kaskrediet of vast voorschot.

Openstaande klanten zo laag mogelijk brengen.
Dus zet mensen en middelen in om de klanten asap te doen betalen.

Leverancierskrediet zo groot mogelijk maken.
Laat je niet verleiden door een korting contant, die je winst een beetje optrekt. Neen tracht met de leverancier naar een onderhandelde uitgestelde betalingsplan te krijgen gesterkt door uw worst case scenario budget. Daarmee zal je goed communiceren en vertrouwen scheppen. 

Investeringen? Denk tweemaal na, als de bank je steunt kan je zeggen ok. Maar opgelet, want binnen zes maand kan je misschien extra kaskrediet nodig hebben en zijn er dan nog voldoende waarborgen. Dus zorg dat je investeringen je waarborgen voor noodzakelijke cash niet in gevaar brengen.

Zorg dat elke job die nog voor een klant dient te gebeuren, foutloos gebeurt, zodat hij/zij niet kunnen klagen en een reden vinden om niet te moeten betalen.

Vertrouwen:


Het is belangrijk dat je de verschillende stakeholders je blijven vertrouwen in je leiderschap.

Hou een eerlijke correcte communicatie, tracht niets te verbergen, zodat je bankier en leverancier het vertrouwen behoudt. Zij zijn samen de twee belangrijkste stakeholders die je werkkapitaal mee helpen ondersteunen.

Bespreek met je bankier en boekhouder je verschillende worst case scenario’s en bedenk hoe je deze best aanpakt.

Hou een maandelijks beknopte P&L (winst – verlies) rekeningen bij, die het verloop van de operationele cijfers duidelijk weerspiegelen. Hou daarbij ook de cash positie gemonitord. Dit zal ook voor jezelf een gerust gevoel geven.

Misschien zal je wel in je leveranciers moeten schipperen, omdat de ene soepeler zal zijn dan de andere. Deze met de langste betalingstermijn genieten zeker mijn voorkeur.

Zodra de crisis begint te luwen en de consumptie terug op gang komt zal iedereen er als de hazen bij zijn om asap hun betalingstermijnen in te korten. Laat je niet te snel verleiden! Ga naar afbouwplannen op lange termijn. Je gaat beter iets te lang dan te kort. Je kan altijd versnellen als je echt voelt dat het beter gaat. Betalingsplannen verlengen is vaak onbespreekbaar.

Kosten:


Mijn advies in een crisis is om zoveel mogelijk aan je core business te houden en je niet te laten verleiden door zogenaamde “batjes!”. Dit zeker niet als je daarvoor je cash benadeelt en je kostenstructuur verzwaart.


Hou je worst case scenario’s in gedachten en denk wat je nog kan in beide gevallen.

Tracht asap mensen op technische werkloosheid te zetten en laat ze niet een opkuis job doen. Stuur ze asap naar huis.

Stel vervangingen (PC – kantooruitrusting – rollend materiaal) nog even uit.

Maak optimaal gebruik van de publieke ondersteuning (zie link van de Vlaamse overheid)
De Vlaamse Regering neemt extra maatregelen voor de Vlaamse bedrijven die in financiële moeilijkheden geraken naar aanleiding van de coronacrisis. Je vindt een overzicht op www.vlaio.be/corona. Zit je met vragen? WhatsApp of bel ons op 0800 20 555.

  • Stel bepaalde leveringen van je leveranciers uit.
  • Stel bepaalde diensten die niet aan je core business gerelateerd zijn uit.
  • Als je deze basisprincipes koel en goed beheert zal je deze crisis wel doorkomen.

Veel succes.


Peter D’hondt

35 jaar ervaring als ondernemer.

Heb groei en crisismanagement momenten gekend.

De crisis na 9/11 was voor ons toen een zware dobber.

Ik deel dus graag gratis en vrijblijvend mijn ervaring.


Aarzel niet mij een mailtje te sturen.


→ Peter@trendyliving.eu
→ Of bel mij 0497/588857

Onze partners

Laat het weten

Heeft u een belangrijk bericht van collectief belang?

Laat het ons weten!

Onze partners


Blijf op de hoogte

Bedrijvig Brugge heet van de naald? Schrijf je in voor updates